MENU

PL

Czym jest Customer Experience?

Pod pojęciem doświadczeń klienta (Customer Experience/ CX) kryją się wszelkie emocje i przeżycia powstałe w interakcji klienta z daną marką lub firmą.

 Coraz więcej firm uświadamia sobie fakt, że o korzystaniu z usług danego przedsiębiorstwa (obok ceny i jakości) decydują również doświadczenia powstałe na każdym etapie współpracy. Współczesny klient się zmienia – wymaga on, aby korzystanie z usług było proste, szybkie i przyjemne. Relacja klient-przedsiębiorstwo kształtuje się począwszy od sformułowania oczekiwań klienta wobec produktu danej firmy, a kończy się na konsumpcji/realizacji usługi i ewaluacji pierwotnych oczekiwań. Końcowe wrażenia klienta mogą budować lojalność wobec danej marki lub zadecydować o zakończeniu współpracy.

Identyfikacja wizualna firmy

Identyfikacja wizualna jest istotnym elementem marketingu i kształtowania wizerunku firmy. To, jakie skojarzenia i emocje wywołuje w odbiorcach dana marka, zależy w dużej mierze od spójności systemu identyfikacji wizualnej. Odpowiednio zaplanowana tożsamość graficzna może mieć wpływ na utrwalenie w świadomości odbiorcy istnienia danej marki, budowanie zaufania oraz przekładać się na decyzje o współpracy i korzystaniu z usług danego przedsiębiorstwa.

Integracja pracowników w czasie pandemii

Rok 2020 z pewnością będzie zapamiętany jako bardzo specyficzny i trudny. Wielu z nas musiało z dnia na dzień reagować na stale zmieniającą się sytuację związaną z kryzysem. W wielu firmach na pewno dało się odczuć stres, panikę i napiętą atmosferę, ponieważ nikt nie był w stanie przewidzieć co przyniesie jutro…

Różnice w komunikacji ze względu na płeć i ich wpływ na pozycję w miejscu pracy

Styl językowy to zbiór kulturowo wyuczonych sygnałów, za pomocą których nie tylko komunikujemy, co mamy na myśli, ale także interpretujemy zachowania innych i oceniamy siebie nawzajem jako ludzi. W jego skład wchodzi nie tylko treść wypowiedzi, ale również jej okoliczności, tempo i ton głosu czy długości odstępów między zdaniami. Sposób, w jaki mówimy jest kluczowy i różni się w zależności od osoby, ponieważ używanie języka jest wyuczonym zachowaniem społecznym. Amerykańska socjolingwistka Deborah Tannen, która od 1974 roku prowadzi badania nad tym, jak sposób, w który posługujemy się językiem kształtuje nasze relacje, mówi jasno: na to, jak mówimy i słuchamy, głęboko wpływa między innymi doświadczenie kulturowe. Nie powinno więc dziwić, że, analizując komunikację w miejscu pracy, należy brać pod uwagę nie tylko czynniki kulturowe, takie jak kraj lub region pochodzenia oraz wpływ pochodzenia etnicznego, ale również płeć rozmówcy. Kobiety - podobnie jak ludzie, którzy dorastali w innej kulturze czy środowisku – są często nauczone innych stylów mówienia niż mężczyźni, co może sprawiać, że wydają się mniej kompetentne i pewne siebie niż są w rzeczywistości.

Czym jest kreatywność?

Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego z tego roku kreatywność jest trzecią najbardziej pożądaną umiejętnością pracowników, zaraz po umiejętności rozwiązywania problemów i krytycznego myślenia, a według LinkedIn – pierwszą. Czym zatem jest kreatywność? Linda Naiman, założycielka bloga creativityatwork.com określa ją jako „umiejętność przekształcania nowych i twórczych pomysłów w rzeczywistość”. Natomiast Jack Ma, założyciel Alibaba Group, zapytany o to, w rozwijanie jakich kompetencji u młodych ludzi należy inwestować, odpowiedział, że powinniśmy skupić się na tych cechach, w korzystaniu z których nie zastąpi nas komputer – czyli właśnie kreatywności, innowacyjności oraz dociekliwości. Nikogo nie powinno więc dziwić, że w otaczającym nas, dynamicznie zmieniającym się świecie, pracownicy myślący nieszablonowo są ogromnie pożądani.

Prokrastynacja w pracy, czyli zwlekanie z wykonywaniem obowiązków zawodowych

„Co masz zrobić zaraz, zrób jutro” – tak mogłoby brzmieć motto osób przejawiających skłonność do prokrastynacji. Choć większości z nas zdarza się odwlekać wykonywanie obowiązków, to w niektórych przypadkach odkładanie na później staje się notoryczną praktyką, która skutkuje odczuwaniem dyskomfortu psychicznego. Przy wykonywaniu codziennych czynności prokrastynację przejawia ok. 20% dorosłych ludzi, co oznacza, że jest to zjawisko dość powszechne. Najczęściej obserwuje się ją wśród studentów, jednak jest to również częste zjawisko u osób aktywnych zawodowo.

Motywacja i stres w pracy zdalnej

W obecnej sytuacji co raz więcej firm stawia na pracę zdalną. Z punktu widzenia pracownika wydawać się może, że to świetne rozwiązanie. Myślimy sobie, że będziemy pracować na własnej kanapie, pod kocem z kubkiem kawy. Ale czy istotnie obrazek ten jest tak piękny? W rzeczywistości może się okazać, że siedzimy przed komputerem cały dzień, a tak naprawdę nadal nic nie jest zrobione. Frustrujące, prawda?

Dlaczego warto robić półroczne i roczne podsumowania?

Nasze życie składa się z ciągłych etapów. Od najmłodszych lat uczymy się je rozgraniczać. Niesie to za sobą wiele pozytywnych konsekwencji - utrwalamy w sobie przekonanie, że jeśli coś się kończy, to coś innego zaczyna. Świętujemy zakończenie edukacji licząc, że za chwilę pojawi się praca. Cieszymy się z ukończenia kursu, ponieważ później będziemy mogli wykorzystać te umiejętności w praktyce. Odliczamy do końca roku, by z radością przywitać nowy.

Bez wątpienia koniec każdego etapu wywołuje pewną nostalgię i wiele refleksji. Jednak czy ludzie pochylają się z uważnością nad okresem, z którym właśnie się żegnają? Nie do końca. Zazwyczaj skupiają się na nowych wyzwaniach. Myślą o tym, co właśnie nadejdzie. Chcą wejść z energią w kolejny projekt. Planują nowe zadania, robią postanowienia. Niestety często ich motywacja spada równie szybko jak się pojawia. Połowa stycznia i 80% znajomych już porzuciło swoje noworoczne postanowienia. Brzmi znajomo?

Wyzwania w zakresie zdrowia psychicznego w dobie pandemii

Kiedy w połowie marca ogłoszono pierwszy lockdown zapewne nikt z nas nie spodziewał się, że nie dość, iż nie potrwa on, jak domniemywano, kilka tygodni, a znacznie więcej, to po pół roku nastąpi drugi, zdawać by się mogło poważniejszy. Dlaczego poważniejszy? Przede wszystkim zachorowań na Covid-19 jest znacznie więcej niż wiosną, co wiąże się z ogromnym stresem i strachem o bliskich. Wszyscy jesteśmy już zmęczeni śledzeniem coraz to nowszych wiadomości, znudzeni siedzeniem w domu i sfrustrowani restrykcjami nałożonymi na naszą codzienność. Pocieszenia nie stanowi też aura – w przeciwieństwie do pierwszej fali pandemii, w której to przypadku dni były długie i coraz cieplejsze, sezon jesienno-zimowy wiąże się z zimniejszymi temperaturami, które skutecznie ograniczają nasze i tak już uszczuplone możliwości spędzania czasu.

Efekt Lustra

Ludzie mają naturalną tendencję do tego, by otaczać się osobami podobnymi do siebie. Łatwiej i przyjemniej spędza się czas z kimś, kto ma zbliżone podejście do życia, kieruje się takimi samymi wartościami lub ma zbieżne zainteresowania. Jednak w pracy najważniejsze jest to, by zespół dobrze wykonał swoje zadania, co niekoniecznie oznacza, że wszyscy muszą być fanami tej samej drużyny piłkarskiej.

Wesołych Świąt

Kiedy coaching, mentoring, a kiedy szkolenie?

Często zarówno w życiu prywatnym, jak i tym biznesowym czujemy, że dochodzimy do jakiejś granicy. Wyczerpaliśmy już swoje możliwości, zaczyna brakować nam pomysłów na rozwiązania problemów, gubimy się w naszych planach. Chcemy się rozwijać, ale nie do końca wiemy jak… W takiej sytuacji niezwykle przydatna okazuje się pomoc osoby trzeciej. Poza przyjaciółmi i rodziną możemy jednak skorzystać z ofert profesjonalistów. Na rynku mamy przecież coachów, terapeutów, trenerów, mentorów… Kogo wybrać z tak szerokiego grona? To akurat zależy od rodzajów przeciwności z jakimi się mierzysz.

Tryb pracy online

Jak COVID-19 wpływa na zmiany w rekrutacji pracowników?

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, czym jest COVID-19. W 2020 roku odmienił życie wszystkich. Nawet największe pewniki przestały być oczywiste, stałe. Zmiany te w wielkim stopniu  wpłynęły również na rynek pracy.

Home office był od dawna nowym trendem, który z roku na rok zbierał coraz większe poparcie. Najpopularniejszy był w krajach Europy Zachodniej oraz na północy Europy.  Jednak sytuacja pandemii znacznie przyspieszyła jego rozwój. Z dnia na dzień mnóstwo firm musiało zrezygnować z pracy stacjonarnej i przenieść pracowników do ich własnych domów. Z perspektywy pracodawcy jest to ogromna oszczędność - nie muszą ponosić kosztów związanych z wynajem biur, płacić czynszu. Co jednak z pracownikami? Dla niektórych jest to bardzo wygodne rozwiązanie, dla innych może być dość problematyczne, ale na pewno dla większości na początku była to spora dawka stresu.

Umiejętności transferowalne

Nieustający postęp technologii wpływa na zautomatyzowanie wielu sfer naszego życia. Z tego względu dbanie o swoją konkurencyjność na rynku pracy stało się dziś niezwykle ważne. Wymarzony pracownik musi zaprezentować nie tylko swoją wiedzę, doświadczenie, ale także odpowiednie kompetencje. Coraz ważniejsze staje się posiadanie umiejętności, które pozwalają na rozwój zawodowy w różnych firmach, w odmiennych rolach zawodowych i na różnych etapach kariery. Kładzie się nacisk na kompetencje, które można “ze sobą zabrać” z jednej pracy do drugiej, czyli umiejętności transferowalne.

Jak chcieć się uczyć?

Motywacja jest jednym z najważniejszych procesów potrzebnych do osiągnięcia sukcesu w każdej dziedzinie życia. Dzięki niej człowiek może wytworzyć chęć (wolę) do działania i uczestniczenia w różnych kursach czy zajęciach online. Jednakże takie zajęcia uwzględniają tylko racjonalne podejście do podjęcia działania, zapominając o przesłankach emocjonalnych, które również są istotną komponentą tego procesu.

Jak przebiega rekrutacja w oczach pracownika a jak w oczach pracodawcy?

Wybierając się na rozmowę rekrutacyjną każdy z nas jest przerażony wizją jej przebiegu. Nasuwają się pytania: Czy ją dostanę? Jakie padną pytania? Czy się spodobam? itp. To wszystko tkwi w głowie potencjalnego pracownika ale i również pracodawcy, który musi zastanowić się jak zaciekawić swoją ofertą stanowiska pracy w firmie.

W dzisiejszych czasach rozmowa o pracę odbywa się w większości "face to face". Oczywiście może to być w realnej rzeczywistości jak i również poprzez internet. Jednak zawsze osoby się widzą. Ma to na celu poznanie jak najlepiej pracownika ale też pracodawcy. Można postrzegać to jako bardzo przyjemną formę dla jednej i drugiej strony. Niestety jednak w wielu przypadkach tak się nie dzieje.

Coaching i mentoring – przewodnictwo XXI wieku

W obecnym świecie chyba nie spotkałam się z osobą, która nie wiedziałaby czym jest coaching. Pojęcie to w powszechnym przekonaniu utożsamiane jest z rozwojem osobistym i branżą szkoleniowo – doradczą. Jednak czym tak właściwie jest coaching? Czy to „prowadzenie za rączkę?” Czym coaching różni się od mentoringu? Czy terapia to zawsze najlepsze rozwiązanie? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.

Jak prowadzić firmę, w której chce się pracować?

W niedawnym wydaniu „Gazety Wyborczej” profesor Monika Kostera – wybitna uczona w dziedzinie nauk zarządzania, nauk ekonomicznych oraz nauk humanistycznych – wypowiadała się na temat pracy w XXI wieku. Skwitowała ją dość gorzko, mówiąc, że „chodzimy do niej z przymusu, czujemy się w niej obcy. Coraz częściej popadamy w depresję albo stajemy się agresywni. Winne jest nie lenistwo, ale narzucone nam nienaturalne warunki pracy”. Mówiąc o warunkach profesor miała na myśli nie tylko nadgodziny, złe relacje ze współpracownikami czy nadmierny formalizm, ale przede wszystkim brak poczucia sprawczości – a przecież większość z nas pragnie w każdej dziedzinie życia, również w pracy, wyrażać siebie i dawać upust swojej kreatywności. W stale zmieniającym się świecie pracownicy chcą czuć, że ich działania przynoszą efekt, że nie są tylko trybikami niezrozumiałej dla siebie maszyny. Właśnie dlatego pracodawcy muszą skupić się na tak wydawałoby się istotnym, a jednak często zapominanym pytaniu – jak prowadzić firmę, w której chce się pracować? W swoim zeszłorocznym wystąpieniu dla ted.com, Patty McCord – była dyrektor ds. zasobów ludzkich i talentów w Netfliksie – zaproponowała kilka prostych kroków mających stanowić odpowiedź na to pytanie.

Dzielenie się kontra pouczanie

Drugi uczynek miłosierdzia mówi „nieumiejętnych pouczaj”. Według Katechizmu Kościoła Katolickiego uczynki miłosierdzia to dzieła miłości, poprzez które pomagamy innym w potrzebach duszy i ciała. Jednak słowo pouczanie nie kojarzy nam się pozytywnie. Według słownika języka polskiego czasownik „pouczyć” oznacza poinformować jak należy się zachować lub co zrobić w danej sytuacji, zwrócić komuś uwagę bądź spędzać czas na uczeniu kogoś. Zasadniczo nie ma w tym nic, co mogło by wzbudzić w nas niechęć. Jednak w definicji słowa „uczyć” zauważymy coś, czego brakuje w pouczeniu. Uczyć to przekazywać komuś określoną wiedzę, umiejętności. Wdrażać go i ćwiczyć w czymś oraz ułatwiać poznanie i pomagać w rozwoju. Będąc pouczanym stejmy w roli „głupca”, którego należy poinstruować, przy czym osoba pouczająca wówczas jest w roli osoby wszechwiedzącej i nieomylnej. Tu jest sedno sprawy, bo nikt nie lubi się tak czuć.

Nowe trendy na rynku pracy

Jako ludzie mamy naturalną potrzebę odkrywania, zdobywania wiedzy, stwarzania nowych wynalazków, które ułatwią im życie. Stale dążymy do rozwoju i innowacji, a razem z nami zmienia się nasze środowisko. Najwybitniejsze jednostki są źródłem zmian, do których przystosować muszą się wszyscy.

Jesteśmy w sytuacji, w której przewagę mają osoby lubiące się uczyć - stałe doskonalenie się, podnoszenie lub zmiana kwalifikacji nie jest już dodatkową zaletą, a prawie wymaganiem. Jeżeli nie dostosujesz się do nowych realiów, możesz łatwo wypaść z rynku. Chcąc utrzymać swoją pozycję lub zdobywać wyższą, powinieneś poważnie pomyśleć o poznawaniu coraz to nowszych narzędzi pracy, programów komputerowych, czy języków obcych.

Jak może zaszkodzić nam zawodowo aktywność na portalach społecznościowych?

Około 30 milionów Polaków korzysta obecnie z internetu. Aktywnymi użytkownikami portali społecznościowych jest około 19 milionów. Firmy, stowarzyszenia czy artyści jak najchętniej korzystają z tego typu form prezentowania się. Bardzo chętnie obserwujemy działania innych i nie ma w tym nic dziwnego ani złego. Bez konieczności przemieszczania się możemy uczestniczyć w ciekawych wydarzeniach czy robić zakupy. Cech pozytywnych tego typu portali jest cała masa ale nie oznacza to, że możemy bezrefleksyjnie do nich podchodzić i bez rozwagi udostępniać wszelkie treści jakie przyjdą nam do głowy.

Feedback - jak go przyjąć i wykorzystać?

  Postaraj się odłożyć na bok nieprzyjemne myśli. Krytyka może obniżać własne poczucie wartości i działać demotywująco, ale samooskarżanie czy bunt nie pomogą. Obwinianie powinno ustąpić miejsca konstruktywnemu myśleniu, dzięki któremu możliwe będzie naprawienie błędów czy rozwiązanie problemu, a przede wszystkim zapobiegnie to podobnym sytuacjom w przyszłości. Przyjmowanie feedbacku jest bardzo trudną umiejętnością, ale za to niezwykle cenną, dlatego warto nad nią pracować.

            Znając konkrety i wiedząc co należy poprawić należy podjąć kolejny krok - wykorzystać te informacje. Pogłębiona refleksja jest najważniejszym elementem, ponieważ to dzięki niej można wyciągnąć ważne wnioski dotyczące siebie i swojej pracy.

Jak wykorzystać feedback?

Asertywność wobec szefa - kiedy i czego możemy odmówić?

Szef..  z czym kojarzy ci się to słowo? Jaka jest Twoja pierwsza myśl, kiedy o nim pomyślisz? Jeśli masz same pozytywne skojarzenia, to prawdopodobnie jesteś wielkim szczęściarzem! Jednakże, wielu z nas relacja przełożony-podwładny niesie ze sobą wiele myśli, które niekoniecznie są tak przyjemne. Sama relacja z szefem może przywoływać w naszej głowie takie słowa jak: „powinność, zobowiązanie, rozliczenie, wymagania”. Każda pracownik, niezależnie od charakteru pracy czy piastowanego stanowiska, ma określony czas pracy i obowiązki do wykonania. Jesteśmy informowani o tym w umowie, jaką zawieramy. Warto zastanowić się, gdzie jest granica pomiędzy tym, co „trzeba”, a co „można”, kiedy mamy poczucie, że szef wymaga od nas zbyt wiele, oczekuje od nas rzeczy, które przekraczają zakres naszych obowiązków. Nasza asertywność wobec tej, asymetrycznej wydawałoby się relacji jest bardzo ważna w życiu zawodowym.

Zestresowany pracownik – sfrustrowany pracodawca. Jak rozpoznać, że to już „zbyt wiele”?

Stres – pojęcie, które coraz częściej pojawia się na okładkach gazet, billboard’ach czy witrynach internetowych poświęconych szeroko pojętemu zdrowiu psychicznemu. Stres jako występujące powszechnie zjawisko jest (niestety) nieodłącznym elementem naszego codziennego życia. Bodźce stresogenne, czyli czynniki wywołujące stres można spotkać w wielu sytuacjach i w każdym środowisku, zarówno w sferze prywatnej jak i zawodowej.

Czym tak naprawdę jest stres? Czy zawsze jest to obronna reakcja naszego organizmu niosąca negatywne konsekwencje psychiczne i fizyczne? Czy wiemy jak sobie z nim radzić? I wreszcie – jak rozpoznać, że nasze umiejętności radzenia sobie z nim są już niewystarczające? Przyjrzyjmy się bliżej temu zjawisku.

E- manipulacje, czyli manipulacje społeczne w Internecie. Czy i jak jesteśmy w stanie się przed nimi ochronić?

Perswazja, czy manipulacja? Istnieje bardzo cienka granica między tymi dwoma pojęciami. Każde z nich zawiera nieco inne zabarwienie i ma na celu wywieranie na odbiorcy innego wpływu. Siła perswazji jest ogromną sztuką polegającą na przekonaniu kogoś do swoich racji i wyznawanych poglądów, czy wartości. Perswazja od manipulacji różni się tym, że nie powoduje ona negatywnych skutków i nie ma na celu wyrządzenia szkody psychicznej lub materialnej jednostce. Jednak, czy pojęcie manipulacji zawsze musi wywoływać w nas negatywne skojarzenia? Czym więc dokładnie jest manipulacja, dlaczego jest tak często stosowana i jakie zagrożenia z niej płyną? Czy w epoce Internetu, w której obecnie żyjemy możliwe jest zapanowanie nad czyhającymi pułapkami wynikającymi z manipulacji, czy musimy dobrowolnie poddać się jej sile? A może to właśnie manipulacja pozwala osiągać paradoksalnie dobre skutki?

"Co z tym czasem wolnym?" - czym jest pracoholizm i jak nauczyć się odpoczywać

Pracoholizm to uzależnienie, które dotyka coraz więcej osób. Wg najnowszych badań CBOS  około 11 % Polaków posiada ten problem. Dlaczego aż tak duży procent społeczeństwa cierpi na tego typu uzależnienie, czym ono jest i jak sobie z nim poradzić?

Język i kultura pracy w Polsce - co możemy robić lepiej?

Wszystkie kraje różnią się od siebie językiem, kuchnią, tradycjami, ale też kulturą, a co za tym idzie - kulturą pracy.  Jest to zbiór ogólnych zasad, które w znacznym stopniu wpływają na atmosferę, czy efektywność w firmie. Ten niepisany regulamin warunkuje komunikację i relacje między pracownikami, dress code, wygląd stanowiska pracy, rytuały i wiele innych. To zarówno pracodawcy, jak i pracownicy powinni dbać o wysoką kulturę organizacji. Chociaż w Polsce jest lepiej niż by się mogło wydawać, to wciąż pozostaje nam kilka kwestii do poprawienia.

Polityka organizacji w firmie

Polityka szkoleniowa to jeden z najważniejszych obszarów strategicznych działań HR w organizacji. Odpowiednio realizowana pozwala na dynamiczny rozwój całej firmy oraz świadome  rozwijanie kompetencji pracowników i utrzymywanie stałego poziomu ich zmotywowania. Skuteczna polityka szkolenia umożliwia lepsze zarządzanie rozwojem organizacji, szybszą realizację celów biznesowych, a na to przekłada się głównie przewaga nad konkurencją, a także ogólne doskonalenie każdego obszaru firmy i wymaganych w nim kompetencji.

Czym właściwie jest polityka szkoleniowa?

Wymagania minimum 2 lata doświadczenia...czyli aktywizacja zawodowa podczas studiów

Nadszedł piękny czas studiów. Rozpiera Cię duma, bo dostałeś się na wymarzony kierunek, w dodatku masz nieodpartą chęć by poznawać ludzi i korzystać z uroków młodości. Oczywiście, należy dać upust wszystkim cechom młodości. Lata mijają, studia dobiegają końca. OK, czas znaleźć pracę! I nagle stykamy się z murem wysokości kilku metrów. „Wymagane doświadczenie – min. 2 lata”, „wymagane doświadczenie na podobnym stanowisku” itp. No pięknie! I stawiasz pytanie czy na pewno dobrze wykorzystałeś ten czas?

«12»