MENU

PL

Trening uważności - Mindfulness

Podczas treningu uważności mamy świadomość tego, co doświadczamy w danym momencie, poprzez odpowiednie skierowanie swojej uwagi. Mamy się skupićź na tym co jest tu i teraz. Nie rozmyślamy nad tym co było kiedyś i nie próbujemy nawiązać do przyszłości. Staramy się wszelkie emocje wyciszyć i odstawić na bok. Tak by nasz mózg mógł zająć się konkretną rzeczą i otrzymywać jasne i klarowne informacje.

Co jest celem mindfulness? Chodzi o to by móc skupić się właśnie na teraźniejszości. To barzdo ważne! Duża cześć ludzi nie potrafi poradzić sobie z przeszłością. Dlatego dalej ją rozpamiętują, to może wpłynąć na nas źle i doprowadzić do zaburzeń emocjonalnych. Tak samo jest, kiedy żyjemy przyszłością, a nie teraźniejszością. Tutaj świetnie sprawdza sie przysłowie „przestań bujać w obłokach i zejdź na ziemię”. Często właśnie mówi się tak do osób zakochanych. Bo to oni pod wpływem emocji zaczynają wyobrażać sobie jak to będzie dalej. Jak potoczą sie ich losy. Czasem i taka sytuacja może okazać się ponura i także nasze emocje zostaną zachwiane. Dlatego aby temu zapobiec trzeba się skupić na teraźniejszości i zachować trzeźwy umysł.

Dzięki systematycznemu terningowi można skutecznie porawić koncetrację, oraz zachować nasz system emocjonalny w lepszej formie. To także pomaga się zrelaksować, bo nie zajmujemy głowy dodatkowymi impulsami. Przez to łatwiej się uspokoić jak i zmniejszyć napięcie lub gniew. Uważność pomaga to także czerpać energię z prostych rzeczy jak i naszego życia. Skupiając się na naszych zadaniach i doprawadzając je do celu, potrafimy cieszyć się z ich efektów. Spytacie dlaczego? Już wyjaśniam, kiedy skupiacię uwagę na wykonaniu danej rzeczy i nie pozwalacie jej odbiegać, wtedy oczówamy większą satysfację z tego czego dokonaliśmy. Właśnie wtedy doznajemy tej przyjemności zwiazanej z wykonywaniem zadań. Udało nam się, bo całą uwagę skupilismy na zadaniu, widzieliśmy jak po kolei każdy etap został realizowany. Aby lepiej wam to zobrazować przestawie to na przykładzie stworzenia regału. Najpierw musimy wyszlifować deski, potem je pomalować i na końcu skręcić. Jeżeli wystarczająco mocno się na tym skupimy, to właśnie osiągniemy cel jakim jest powstanei regału, w znacznei szybszym czasie. Bardzo często podczas prac mogą przeszkadzać nam inne osoby lub samo otoczenie. Dlatego na początku naszej drogi z uwaznością należy starać się wypracować tą uważność w „środowisku” dla nas wygodnym. To może być nasz pokój czy skrawek ogrodu. Kiedy już uda nam się to wypracować łatwiej będzie się odnaleźć w pracy, gdzie jednak tych impulsów jest dużo więcej.

O to kilka zasad wedle których należy ćwiczyć swoją uważność:

Świadomy oddech - od dawna podczas stresujących sytuacji zaleca się oddychać głęboko i ze świadomością, że to robimy. Wystarczy kilka razy skupić na oddychaniu, a to pomaga wrócić nam do równowagi,  ale tylko wtedy keidy faktycznei jest to świadome.

Skupienie uwagi na danej rzeczy - jeżeli pieszesz pracę zaliczeniową lub inną ważną pracę, staraj sie skupić na jej pisaniu, na doborze słów oraz ortagorafii i interpunkcji. Staraj się zminimalizować ilość dodatkowych - niepotrzebnych bodźców i skupić się na pisaniu lub innej waznej rzeczy do wykonania.

Na przekór rutynie - ciagle chodzisz do pracy lub na spacer tą samą drogą? Postaraj się i wybierz inną drogę. Na spacerze pozwól się zgóbić, wtedy Twój mózg skupi się na tym jak znaleźć drogę powrotną oraz podczas spacerowanai będzie zapmiętywał charakterystyczne rzeczy, to także pozwoli Ci się odnaleźć.

Zastanów się nad tym co myślisz - często przez naszą głowe przetaczają się miliony myśli dziennie. Są one pozytywne jak i negatywne. Pozwólmy aby wypełniały nas te poztywne myśli i miejmy ich świadomość. Natomaist co zrobic z tymi negatywnymi ? Jest tylko jeden sposób. Trzeba je zebrać w jednym okreslonym czasie i przemyśleć. Trzeba potrafić znaleźc czas także dla takich ponurych myśli, ale to powoduje, że poświęcamy na nie mniej swojego cennego czasu i uwagi. To troche tak jak z sprzątaneim w mieszkaniu. Nabrudzi się, to wtedy sprzątamy np. raz w tygodniu - sobotę. Tak samo postepujmy ze słymi myślami lub wspomnieniami.

Podsumowując trenig uważności pomaga nam zmniejszyć objawy gniewu, złości lub je zastopować. To także porawia naszą koncentrację i zdolność do wykonywanych działań bez zbędnego rozpraszania. Poprawia się nasze samopoczucie jak i nie dopuszcza do zaburzeń emocjonalnych, a te, które są ulegają wyciszeniu. Kiedy już doświadczymy przyjemności z bycia uważnym nasz świat wyda nam się nie taki strszy jak go malują.

Michał Kozłowski


wróć