MENU

PL

Jak pozostać zmotywowanym?

Dlaczego robisz właśnie to, co robisz?

Motywacja jest siłą napędową lub przyczyną naszych pragnień, działań i zachowań. Ostatecznie, jest to jedno wielkie „dlaczego” przyświecające wszystkiemu, co robimy.

U podstaw niezachwianej motywacji leży wiedza o tym, czego naprawdę pragniemy i bezkompromisowość w dążeniu do tego.

Niezależnie od tego, jaki jest twój cel, oto 6 sprawdzonych wskazówek, jak pozostać zmotywowanym, nawet gdy sytuacja temu nie sprzyja!

1. Zapisuj swoje „dlaczego”

Wypisz wszystkie powody, dla których chcesz podjąć działanie!

Zadaj sobie pytanie, co to właściwie znaczy osiągnąć cel. Kiedy napiszesz odpowiedź, zadaj sobie pytanie „dlaczego” jest ona dla ciebie istotna. Zadaj to pytanie jeszcze raz i kolejny! Za każdym razem, gdy to robisz, pozwoli ci to wejść głębiej i zbadać, co prawdziwie cię motywuje.

Za każdym razem, kiedy stracisz motywację, po prostu zajrzyj ponownie do swoich zapisków.

2. Wizualizuj sobie wynik końcowy

Wyobraź sobie swój cel, jako osiągnięty. Sytuację, kiedy jesteś w miejscu, o którym marzysz. Nie skupiaj się jednak na tym, jak tam dojdziesz- „jak” w dużym stopniu nie zależy od ciebie. Twoim zadaniem jest podjęcie działań zbliżających cię do celu i skupienie się na efekcie.

Wyobraź sobie, jak by to było/ jak by to wyglądało/ smakowało/ pachniało/ brzmiało/ jakie emocje będą ci towarzyszyły... i daj się temu całkowicie porwać.

Droga do celu może być trudna i pełna niespodzianek. Wizualizacja przypomina o tym, że gra jest warta świeczki!

3. Użyj afirmacji

Ograniczające przekonania i negatywne myśli przeszkadzają w osiąganiu celów. Mogą powodować, że nasza pewność siebie, nastrój i perspektywy również stają się negatywne, co w konsekwencji może je uczynić samosprawdzającymi się przepowiedniami. Każdy z nas stał się kiedyś ofiarą swojego własnego, sceptycznego nastawienia.

Czy próbowałeś kiedyś zrobić coś przeciwnego? Wykorzystać pozytywne myśli o sobie, aby ich efekt stał się równie potężny, a jednak bardziej użyteczny?

Afirmacje to optymistyczne stwierdzenia, które powinny być przywoływane, gdy tylko zaczynasz angażować się w negatywną myśl lub zachowanie. Kiedy często je powtarzasz i w nie wierzysz, możesz zacząć wprowadzać pozytywne zmiany.

Potraktuj je, jako ćwiczenie dla własnego mózgu, które dzięki powtórzeniom, pomoże ci przeprogramować własne wzorce, abyś z czasem zaczął myśleć- i działać- inaczej!

4. Baw się!

Jeśli obawiasz się podjęcia działania, nie jesteś w stanie wdrożyć nowego nawyku, który mógłby polepszyć jakość twojego życia, zrób tak, żeby się dobrze przy tym bawić! Przearanżuj otoczenie, zmień miejsce pracy, włącz ulubioną muzykę lub ugotuj coś nowego. Wszystko, co może dać ci nutę ekscytacji, jest mile widziane.

Zorganizuj swoje środowisko tak, aby cokolwiek, co w nim robisz, sprawiało ci radość!

5. Wejdź w swoje ciało

Większość ludzi spędza mnóstwo czasu skupiając uwagę poza sobą- zastanawiając się nad przeszłością, martwiąc się o przyszłość lub zastanawiając się, co myślą inni i nie rozwinęła zdolności koncentrowania się na tym, co dzieje się w ich ciele.

Jest to problematyczne, ponieważ tracisz cenne sygnały, które wysyła twoje ciało na temat tego, co robić dla własnego dobrego samopoczucia, pozyskania energii i osiągnięcia sukcesu.

Umysł jest cudownym narzędziem, ale jeżeli na to pozwolimy, możemy stać się więźniami własnych myśli. Sparaliżowani strachem, możemy utknąć w martwym punkcie.

Cierpimy zawsze bardziej w wyobraźni, niż w rzeczywistości”(Seneka) - niech ten cytat pomoże ci otrząsać się z odrętwienia i powrócić do tego, co tu i teraz.

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie psychiczne może wydawać się już oklepany. Nie ignoruj jednak siły kontaktu ze swoim ciałem w walce z zagłębianiem się w nieproduktywnych rozważaniach.

Jeżeli skoncentrujesz się na byciu fizycznie obecnym w swoim ciele, naturalnie mniej miejsca pozostanie na negatywne myśli i zmartwienia.

6. Dąż do rozwoju, nie do doskonałości

Doskonałość nigdy nie powinna być celem, w przeciwnym razie zawsze poniesiemy porażkę. Kiedy już ustalisz swój cel, po prostu zrób pierwszy krok. Później kolejny i następny! Nie marnuj czasu na niekończące się badanie gruntu i przygotowywania.

Nie bój się popełniać błędów, próbuj nowych rzeczy. Kilka razy działanie skończy się niepowodzeniem, ale skup się na wyciąganiu lekcji. Zrób to jeszcze raz, ale lepiej. Jeżeli wyciągasz wnioski ze swoich porażek, to nigdy nie marnujesz czasu, ale rozwijasz się

Agnieszka Wojtas


wróć