MENU

PL

Jak zbudować zgrany zespół?

Niezależnie od tego czy podstawą twojej firmy jest praca zespołowa, czy wykonywane obowiązki mają charakter indywidualny- to pozytywne relacje interpersonalne w miejscu zatrudnienia są ważnym czynnikiem zadowolenia z pracy, i tym samym stanowią podstawę dobrze działającej organizacji.

Zatrudniaj najlepszych

Budowanie zespołu zaczyna się już na etapie rekrutacyjnym. Zadaniem osób rekrutujących jest skompletowanie zespołu w taki sposób, aby funkcjonował jak najlepiej, dlatego zatrudnienie nowego pracownika powinno być przemyślane nie tylko pod kątem cech pożądanych przez pracodawcę, ale też pod względem dopasowania do całego zespołu.

Najlepiej jeśli nowy członek będzie posiadał zarówno umiejętności dostosowane do jego stanowiska, jak i odmienne cechy osobowościowe, tak aby ludzie się uzupełniali, a podobieństwo charakterów nie prowadziło do konfliktów.

Nie jest to łatwe zadanie, dlatego niektóre firmy słusznie korzystają z pomocy specjalistów w tej dziedzinie, aby już na początkowym etapie nie popełniać błędów (szczegółowe informacje na temat szkolenia: „Rekrutacja i selekcja pracowników” firmy PERSPECTA, znajdą Państwo pod linkiem: http://perspecta.pl/szkolenia-zamkniete).

Dobry lider to podstawa

Nie bez powodu powstało przysłowie, mówiące o tym, że „ryba psuje się od głowy”. Rola „głowy” firmy jest bardzo ważna, ponieważ to do jej obowiązków należy kierowanie zespołem w taki sposób, aby działał on jak najsprawniej.

Czym zatem powinien charakteryzować się dobry lider? Przede wszystkim sprawiedliwym podejściem do pracowników, po to aby wzbudzać zaufanie, które jest podstawą pozytywnej relacji. Jeśli zespół będzie zgrany, ale równocześnie stosunki z przełożonym będą niekorzystne (np. ze względu na brak wsparcia) to powstanie relacja na zasadzie „my i oni”, prowadząca do konfliktów.

Ponadto dobry lider dobrze zna swoich podopiecznych oraz posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności dotyczące zdolności komunikacji i rozwiązywania problemów.

Komunikacja i rozwiązywanie problemów

Kiedy posiadamy już dobrego lidera oraz skompletowaliśmy zespół, musimy pamiętać o tym, że konflikty w firmie mają prawo się pojawiać, dlatego warto zadbać o dobrą komunikację pomiędzy pracownikami. Im wyższe umiejętności słuchania, rozwiązywania problemów i wyrażania własnych opinii- tym większe szanse na lepiej funkcjonujący zespół.

Jeśli pracownicy nie są w stanie poradzić sobie z konfliktami to rolą przełożonego jest zadbać o to, aby dany problem rozwiązać.

Integracja pracowników

W jaki sposób lider może sprawnie zarządzać grupą ludzi bez znajomości jej członków? Nie może, dlatego warto, aby część budżetu firmowego była przeznaczona na integrację pracowników.

Zespół będzie sprawniej funkcjonował jeśli członków będzie łączyło coś więcej niż miejsce zatrudnienia.

Najprostszym rozwiązaniem jest zorganizowanie szkolenia integracyjnego, ponieważ specjaliści w tej dziedzinie zadbają o to, aby w jak najszybszym czasie ludzie mogli siebie lepiej poznać oraz nawiązać ze sobą głębsze relacje(szczegółowe informacje na temat szkolenia: „Integracji pracowników’’ firmy PERSPECTA, znajdą Państwo pod linkiem: http://perspecta.pl/integracja-pracownikow).

Wszelkiego rodzaju wyjścia pracownicze spełniają tę funkcję, natomiast wyjazdy szkoleniowe mogą okazać się najbardziej opłacalnym rozwiązaniem- poza tym, że podnosimy kompetencje naszych pracowników, to dodatkowo dbamy o ich zawodowe relacje interpersonalne.

Karolina Kowalewska


wróć