MENU

PL

Jak nie popadać w rutynę w pracy?

Według słownika rutyna to „postępowanie lub wykonywanie jakichś czynności według utartych schematów”. 

Rutyna w pracy może stać się największym wrogiem. Warto więc nie bać się zmian i kreatywności, na pewno zaprocentuje to w przyszłości. 

Pracodawca również może zapobiegać monotonii w przedsiębiorstwie. Przede wszystkim, powinien wprowadzać rotację pracowników podczas wykonywania monotonnych obowiązków. Dodatkowo może on delegować pracowników na szkolenia i kursy, przez co zdobędą oni nowe, przydatne w firmie umiejętności i wiedzę. W niektórych firmach wprowadzane są dni tematyczne, urodziny pracowników, gry szkoleniowe - wszystkie te atrakcje stanowią urozmaicenie codziennej rutyny.

Jeżeli rutyna w pracy wynika z monotonii wykonywanych zadań – zawsze warto o tym porozmawiać z przełożonym.

Można także wprowadzić zmiany w swoim stylu pracy:

  • Zmień kolejność obowiązków w ciągu dnia
  • Rób przerwy 
  • Rozwijaj się

 Rutyna wkrada się w naszą codzienność zawodową stopniowo. Najczęściej wynika z powtarzalności zadań i ustalonej, niezmiennej kolejności ich wykonywania. Jeśli każdy dzień pracy wygląda tak samo i jesteśmy przewidzieć wszystko z góry to znak, że dopadła nas rutyna. Równolegle do naszego życia zawodowego wkracza nuda, która działa demotywująco. Stajemy się mniej produktywni a nasza satysfakcja z wykonywanej pracy znacznie, spada.

Wprowadzenie zmian motywuje i odświeża spojrzenie na pracę.  Starajmy się spędzać je na różny sposób i w innym otoczeniu. Każde nawet najdrobniejsze urozmaicenie wnosi odrobinę świeżości do naszej pracy.

Rutyna przez niektórych jest błędnie utożsamiana ze stabilizacją. Jest to błędne przekonanie, ponieważ to pojęcie jest związane ze sposobem wykonywania pracy. Konsekwencje popadania w rutynę są spore – począwszy od spadku zadowolenia i satysfakcji z pracy aż po utratę motywacji. Wszystko to przyczynia się do spadku efektywności, co negatywnie wpływa na pracę danego działu i w konsekwencji firmy.   

Jak widać, rutyna w pracy może sprawić, że staniemy się kiepskim pracownikiem. Jednak niektóre osoby o wiele lepiej i pewniej czują się, kiedy wszystko jest uporządkowane. Poczucie bezpieczeństwa daje im fakt, że dokładnie wiedzą, co ich czeka. Warto podkreślić, że choć w wielu przypadkach rutyna w pracy jest nieprzyjacielem, dla niektórych może być niezwykle pomocna. Wiele zależy od typu osobowości i potrzeb danej osoby. Pamiętajmy jednak, że zmiany są potrzebne, ponieważ kiedy rutyna zagości u nas na dobre stracimy czujność i rozleniwimy się - a tutaj już prosta droga prowadzi do błędów.

Weronika Szczuka


wróć