MENU

PL

Feedback - jak go przyjąć i wykorzystać?

Nie ulega wątpliwości, że feedback, czyli udzielenie informacji zwrotnej jest niezwykle cennym narzędziem. Stanowi okazję do lepszego poznania pracowników i ich sposobu pracy, ale także pozwala zbudować partnerskie relacje w zespole. Feedback jest prezentem - bezcenną bombą motywacyjną. Dobrze przyjęty zapewnia nie tylko eliminację błędów, ale także zwiększa motywację i pozwala się rozwijać.

Bardzo dużo mówi się o umiejętnościach udzielania feedbacku i coraz więcej firm decyduje się na szkolenia z tego zakresu. Przedsiębiorstwa postrzegają go jako czynnik, który wzmacnia firmę. Jednak jest to spore uproszczenie - feedback powinien wzmacniać pracowników i dopiero to prowadzi do ulepszeń firmy. Dlatego warto nauczyć się nie tylko jak dawać, ale i przyjmować feedback. Odpowiednie wykorzystanie informacji zwrotnej daje świetne efekty. Pracownik, który potrafi skorzystać z feedbacku rozwija się o wiele szybciej. Osiąga swoje cele z sukcesem, ponieważ pracuje wydajniej i zapobiega ewentualnym porażkom jakie mogą pojawić się na jego drodze.

Od czego zacząć? Przede wszystkim należy pamiętać, że feedback to subiektywna informacja i dotyczy tylko jednej, konkretnej sytuacji, która nie odzwierciedla całego życia. Ponadto konstruktywna krytyka nie jest atakiem na osobę, a oceną jej zachowania czy podejmowanych działań. W ten sposób ten, kto udziela feedbacku wykazuje troskę - przekazuje informację i motywuje do rozwoju. Każdy człowiek jest w stanie wyeliminować swoje błędy jeśli wie, że je popełnia. Feedback jest więc prezentem i dzięki temu, że daje możliwość szybszej reakcji na ewentualne problemy pozwala na lepsze osiągnięcie sukcesu.

Jak przyjąć feedback?

  • nie usprawiedliwiaj się - przyjmij krytykę, nie tłumacz się; to czas na wysłuchanie tego, co ma do powiedzenia druga osoba
  • dopytaj o szczegóły - bardzo często feedback jest ogólny (to błąd), dlatego zapytaj jeśli coś nie jest dla Ciebie jasne; masz prawo wiedzieć co dokładnie trzeba poprawić
  • podziękuj - pamiętaj, że feedback to nie atak; właśnie otrzymałeś ważny instrument do kształtowania swoich działań, więc doceń szczerość drugiej osoby i jej dobre chęci

            Postaraj się odłożyć na bok nieprzyjemne myśli. Krytyka może obniżać własne poczucie wartości i działać demotywująco, ale samooskarżanie czy bunt nie pomogą. Obwinianie powinno ustąpić miejsca konstruktywnemu myśleniu, dzięki któremu możliwe będzie naprawienie błędów czy rozwiązanie problemu, a przede wszystkim zapobiegnie to podobnym sytuacjom w przyszłości. Przyjmowanie feedbacku jest bardzo trudną umiejętnością, ale za to niezwykle cenną, dlatego warto nad nią pracować.

            Znając konkrety i wiedząc co należy poprawić należy podjąć kolejny krok - wykorzystać te informacje. Pogłębiona refleksja jest najważniejszym elementem, ponieważ to dzięki niej można wyciągnąć ważne wnioski dotyczące siebie i swojej pracy.

Jak wykorzystać feedback?

  • zastanów się dlaczego Twoje działania zostały odebrane w taki sposób i dlaczego rozmówca uznał, że musi o nich powiedzieć - kiedy uświadomisz sobie jakie czynniki spowodowały, że druga osoba chciała udzielić feedbacku, dotrzesz do sedna sprawy; być może to lenistwo, opieszałe podejście do zadania albo zbyt duży perfekcjonizm? znając taką przyczynę będziesz w stanie lepiej zarządzać przyszłymi zadaniami
  • pomyśl jak możesz ulepszyć swoją pracę - podniesienie jakości własnej pracy jest koniecznym krokiem do rozwoju; zastanów się czy znasz kogoś, kto mógłby Tobie pomóc we wprowadzeniu zmian; jeśli pracujesz w grupie pomyśl także o innych i o tym, czy zmiana Twojej pracy może wpłynąć również na działania pozostałych osób dzięki czemu wszyscy będą się rozwijać
  • nie wprowadzaj zmian na siłę - daj sobie czas na refleksję; wybierz najlepsze i optymalne rozwiązanie tak, by zmiana była czymś naturalnym, kolejnym krokiem w rozwoju, a nie wprowadzoną na siłę innowacją

            Jeśli pracujesz w środowisku, które nie korzysta z feedbacku, a czujesz, że potrzebujesz informacji zwrotnej dotyczącej swojej pracy - zapytaj o to, poproś o feedback. Wyjaśnij, że bardzo zależy Tobie na rozwoju, dlatego chcesz wiedzieć co Twój przełożony sądzi o wykonywanych przez Ciebie obowiązkach. Prośba o feedback jest bardzo mądrą i dojrzałą decyzją. Pokazuje gotowość na przyjęcie słów krytyki i chęć rozwoju.

            Umiejętność przyjmowania i wykorzystywania feedbacku jest niezwykle ważna. Pracownik, który po usłyszeniu trudnych słów potrafi odstawić na bok emocje, by skupić się na poprawie swoich działań jest bardzo cenny dla pracodawcy. Warto ćwiczyć tę umiejętność, ponieważ przydaje się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Joanna Kaczmarek


wróć