MENU

PL

Zarządzanie wielokulturowe

Każdego dnia, nawet w Polsce, w kraju który wydaje się być jednorodny, spotykamy się z wielokulturowością. Przyglądając się temu zagadnieniu często zapominamy o takich mniejszościach jak na przykład Ślązacy, Kaszubi czy choćby Romowie. Dzisiaj nie możemy również zapomnieć o naszych sąsiadach zza wschodniej granicy, bądź coraz częstszych napływach imigrantów z Azji. Analizując zatem to zjawisko w szerszym znaczeniu możemy zauważyć, że otwarte granice, migracje, postępująca globalizacja, to główne aspekty przyczyniające się do jego powstawania. Spotykamy ją zatem częściej też w organizacjach, które chcąc sprawnie funkcjonować powinny sprostać zmianom jakie przynosi dzisiejsza rzeczywistość.

Zarządzanie zespołem od zawsze jest złożonym zjawiskiem, tym bardziej jeśli jest wielokulturowy. Integracja różnorodności również wymaga ogromnej elastyczności, tolerancji, akceptacji, a przede wszystkim wiedzy, którą trzeba nieustannie poszerzać i rozwijać, jeśli firma pragnie wyjść naprzeciw swoim pracownikom i sprostać tym nieustającym zmianom.

Co zatem zrobić, żeby budować efektywne zespoły i wykorzystywać umiejętnie ich różnorodność? Przede wszystkim musimy zdać sobie sprawę z różnic kulturowych, które występują podczas wzajemnej korelacji. Im szybciej to zrobimy, tym łatwiej będzie można uniknąć konfliktów, nieporozumień, co siłą rzeczy również niepowodzeń czy to osobistych, czy samej organizacji. Zapomnijmy o stereotypach, uprzedzeniach, o „szufladkowaniu”, ale aktywnie słuchajmy, udzielajmy feedback’u, nieustannie poszerzajmy wiedzę na temat wartości, obyczajów czy też języka swojego współpracownika. Zdobywajmy doświadczenie oraz rozwijajmy kompetencje, które zbudują zaufanie i autorytet.

Programy szkoleniowe na pewno w znacznym stopniu pomagają zinterpretować i zrozumieć zachowania odmiennej kultury, ale przede wszystkim pozwolą wykształcić odpowiednie umiejętności komunikacyjne, które są niezbędne do budowania jakiejkolwiek współpracy. Kiedy dysponujemy zespołem wielokulturowym, bądź wysyłamy swoich pracowników w służbowe delegacje, warto pomyśleć o cyklicznych szkoleniach w organizacji z uwagi na nieustannie zmieniające się środowisko kulturowe biznesu. Pamiętajmy również, że to kapitał ludzki jest niewymierną, ale najbardziej cenną wartością każdej organizacji. To dzięki niemu budujemy przewagę konkurencyjną, wykorzystujemy potencjał i budujemy markę. Inwestycja zatem w jego rozwój będzie zawsze wartością dodatnią.

Źródło : Zarządzanie międzykulturowe pod red. B. Glinki i A. W. Jelonka

Justyna Marchewka


wróć