MENU

PL

Wykorzystanie kolorów w biznesie

Każda firma, aby zbudować skojarzenie swojej marki używa konkretnych kolorów. Barwa wpływa na rozpoznawanie marki, co jest czynnikiem zwiększającym wybór danej firmy. Dany odcień oznacza określoną emocję i skojarzenie dla klienta. Według badań odpowiedni kolor wpływa na odbiór produktu i na motywację do kupna. Bardzo ważne jest, aby użyć określonej barwy w dobry sposób.

Kolor to pierwszy element jaki widzi odbiorca przyglądając się produktowi. Nie ma złych barw ani dobrych, trzeba znać tylko ich harmonie i potrafić ich użyć. Przeprowadzona została analiza najlepszych marek na świecie i według wyników 95 procent firm używa tylko jednego odcienia, a maksymalnie dwóch. Pomaga im to zachować spójność i zwiększyć zainteresowanie.

Kolory można podzielić na te ciepłe i zimne. Te pierwsze są kojarzone z energią, pobudzeniem i motywacją, za to zimne uspokajają, redukują stres i wzbudzają zaufanie. Przyjrzymy się bliżej poszczególnym kolorom.

Kolor zielony kojarzony jest z naturą, czyli ze spokojem, odpoczynkiem, harmonią i daje poczucie bezpieczeństwa. Dodatkowo podwyższa  kreatywność. Klienci obdarzają taką markę zaufaniem, ponieważ kojarzy się ona z pewnością siebie i sukcesem. Często jest używany w firmach związanych z ekologią, ochroną środowiska, szeroko pojętym zdrowym stylem życia i branżach finansowych.

Kolor niebieski jest najbardziej popularny. Jest kojarzony z uczciwością i sprawia, że jesteśmy spokojni. Marka z tą barwą wydaję się bardziej profesjonalna. Odcień niebieski pomaga się skupić, dlatego często występuje w biurach. Dodatkową zaletą tej barwy jest wspomaganie koncentracji, więc będzie pasowała w bankach, usługach rozwiązujących problemy lub w sektorach artystycznych.

Kolor czarny jest kojarzony z nieszczęściem i elegancją. Podkreśli styl produktu i sprawi wrażenie wysokiej jakości. Najbardziej pasuje markom luksusowym, ale wykorzystywany jest też przez domy pogrzebowe.

Kolor żółty bardzo przyciąga wzrok i jest energiczny. Kojarzy się z ciepłem i energią. Jednak jest to najbardziej kontrowersyjny kolor, ponieważ przy dłuższym kontakcie wzbudza niepokój.  Skupia bardzo uwagę, a najlepiej się sprawdza w branży turystycznej.

Kolor czerwony kojarzy się z radością i pasją, ale też niebezpieczeństwem. Wzbudza różne emocje w konsumencie. Powoduje szybkie podejmowanie decyzji. Wykorzystywany często podczas wyprzedaży, promocji i w reklamach. Najbardziej pasuje do branży samochodowej, klubów sportowych, szkół tańca i firm produkujących gry.

Odcień fioletowy jest rzadko stosowany. Kojarzony jest z prestiżem i daje energię, jednak długotrwały kontakt z tą barwą działa przygnębiająco. Najczęściej firmy artystyczne lub od wystroju wnętrz stosują ten kolor.

Barwy są elementem przekazu informacji, ponieważ scalają znaczenie marki. Głównym zadaniem koloru dla firmy jest przyciągnięcie klienta. Również ważne jest dostarczenie pozytywnego wrażenia wizualnego. Dlatego warto wybrać odpowiedni kolor budując swoją markę, aby działać pozytywnie na konsumentów.

Alicja Guć


wróć