MENU

PL

O rewolucji na rynku rekrutacji pracowników i obecnych trendach w rekrutacji

Cofnijmy się do 2000 roku

Jak rekrutowanie pracowników wyglądało kiedyś? W latach 2000 bardzo popularne było wówczas pozyskiwanie pracowników przez agencje pracy. Obecnie wiele firm ma swoje wewnętrzne działy HR w celu poszukiwania idealnego kandydata. Kiedyś nie było to tak popularne, a pracodawcy zlecali procesu selekcji i rekrutacji pracowników właśnie agencji pracy. Przeprowadzenie rozmów, spotkań,testów kompetencji, a następnie rekomendacja pracowników- między innymi tym zajęła się agencja odciążając pracodawcę. Sam wybór odpowiedniego pracownika przy pomocy agencji był stosunkowo łatwy i nie zajmował wiele czasu w porównaniu ze standardowym procesem rekrutacji.  Agencje głównie szukały pracowników wysoko wykwalifikowanych. Obecnie agencje pracy dalej funkcjonują i głównie skupiają się na poszukiwaniu pracowników niższego szczebla.

Najpopularniejsze i największe działające Agencje w Polsce:

  •  Work Service (działa od 1996 a od 2005 roku lider na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej
  • Randstad
  • Manpower
  • Adecco Grup, które w Polsce działa od 1994 roku.

“Witold Krajewski w 2018 i 2019 roku ocenił działalność największych agencji HR i okazało się, że największą firmą w Polsce jest Randstad (przeszło 200 mln zł), natomiast Adecco ma miejsce drugie. Pozostałe 17 największych firm HR generują zyski średnio po 35 mln zł. Są to więc kolosy zatrudniające ludzi.”

Rekrutacja obecnie

Każda większa firma posiada obecnie swój wewnętrzny dział HR. Rola współczesnego rekrutera zdecydowanie należy do odpowiedzialnej i polega między innymi na:

  • stałej obserwacji rynku pracy,
  • poszukiwaniu odpowiedniego kandydata na miejsce pracy,
  • analizą kompetencji kandydatów,
  • przeprowadzaniu rozmów kwalifikacyjnych,
  • wyborze właściwego kandydata do pracy w firmie.

Dla pracodawcy zatrudnienie rekrutera, to duże odciążenie, ponieważ procesem wyłaniania odpowiedniego kandydata spośród wielu zajmuje się wyłącznie on.

Jakie rodzaje rekrutacji obecnie cieszą się największą popularnością?

Rekrutacja wewnętrzna

Jest to rekrutacja prowadzona wewnątrz firmy, pośród aktualnie zatrudnionych pracowników. Koszty jej przeprowadzenia są niższe. Działa ona motywująco na pracowników. Minus tego typu rekrutacji jest taki, że prawdopodobnie będzie konieczne  znalezienie nowego kandydata ma miejsce awansowanego pracownika.

Rekrutacja zewnętrzna

Otwarta forma rekrutacji. Kandydatów szukamy poza przedsiębiorstwem. Trafia ona do wielu osób, dzięki czemu wybór najlepszego kandydata jest prostszy. Przy tego typu rekrutacji musimy poświęcić sporo czasu, jak również więcej środków finansowych.

Rekrutacja czynna

Charakteryzuje ją samodzielne wysyłaniu dokumentów przez kandydatów. W rekrutacji czynnej kandydaci wykazują się większą motywacją do znalezienia pracy, nawet gdy są aktywni zawodowo.

Rekrutacja bierna

W tego typie rekrutacji docieramy do osób, które aktywnie nie szukają pracy. Rekrutacja zostaje zlecana przygotowanym do tego pracownikom lub agencjom. Wykorzystuje się wtedy formy np. bezpośredniego kontaktu, social mediów, mediów.

Popularne sposoby rekrutacji pracowników

Metod pozyskiwania kandydatów jest wiele. Każda z nich ma inną specyfikę i wiąże się z innymi kosztami.

Umieszczanie ogłoszeń o pracę na przeznaczonych do tego portalach internetowych np. praca.pl, pracuj.pl. Poszukujący pracy zapoznaje się z ofertami w regionie, który go interesuje. Dzięki zawartym w ogłoszeniu informacją zapozna się, jakie są wymagania na dane stanowisko pracy, wysokość wynagrodzenia. Ta metoda jest najczęściej wykorzystywana metoda aktywnego szukania kandydatów. 

Media społecznościowe, poprzez udostępnianie ogłoszeń dotyczących poszukiwania pracowników w najpopularniejszych obecnie serwisach społecznościowych, na profilach rekruterów, firmy, tematycznych grupach zrzeszających specjalistów np. na portalu linkedin.com

Outsourcing rekrutacji: Popularne stało się również zatrudnianie przez firmy hedhuntera, to osoba z zewnątrz firmy pełniąca rolę rekrutera.

Do zadań headhuntera należy:

  • zbieranie informacji podstawowych i niezbędne do dalszych etapów rekrutacji np. sprawdzenie lokalizacji przedsiębiorstwa, analiza kompetencji ewentualnych pracowników, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, zrealizowane projekty itd.
  • zbudowanie portretu zawodowego kandydata
  • rozmowa z wybranymi kandydatami, wybór najlepszych i przesłanie propozycji kandydatur potencjalnemu pracodawcy
  • ewentualne uczestnictwo w negocjacjach z pracownikiem.

Direct search-rekomendowanie osób, które nie poszukują nowej pracy w sposób aktywny, a jedynie pasywny;

Zakładka „Kariera” na stronie internetowej firmy, gdzie aktualizowane są regularnie ogłoszenia dotyczące rekrutacji pracowników.

Ciekawostka: Ważne dla pracodawcy i popularne staje się dbanie o kandydatów, ang. candidate experience. Służy to temu, by kandydat, którego kandydatura została odrzucona, czuł się zaopiekowany podczas rekrutacji. Kandydat informowany jest o tym, jakim standardom wyboru był poddawany i dlaczego nie został wybrany.

Adrianna Starbała


wróć