MENU

PL

Networking w biznesie

Na samym początku należy sobie zadać pytanie, czym jest networking? Encyklopedia Zarządzania opisuje to pojęcie jako:

„Networking to nawiązywanie kontaktów i utrzymanie pozytywnych relacji w celu wymiany informacji oraz wzajemnego wsparcia w sferze zawodowej. Networking to pielęgnacja znajomości aby móc w razie potrzeby zwrócić się z pomocą do konkretnej osoby, która może i chce pomóc. Jest obecnie popularną metodą szukania pracy oraz poszukiwania pracowników. Zaletą jest znacznie lepsza widoczność naszej osoby na rynku pracy oraz mocno rozbudowana sieć znajomości z zaufanymi kontaktami biznesowymi.”

Uczestnikiem sieci networkinowej może być każdy, np. współpracownicy, przyjaciele i rodzina, klienci, profesjonaliści w danej branży, wykładowcy i studenci, a nawet osoby, które widujesz regularnie na swojej siłowni czy innych lokalnych miejscach.

Poszerzanie i utrzymywanie sieci jest jednym z najważniejszych kroków, jakie można podjąć, aby zwiększyć swoje szanse na sukces zawodowy. Potencjalne kontakty są wszędzie, a maksymalne wykorzystanie takich kontaktów może być bardzo korzystne dla rozwinięcia kariery.

Ogólnie można powiedzieć, że ludzie robią interesy z ludźmi, których znają. Podczas różnych wydarzeń rozmawiają o tym, co dzieje się w społeczności. Chcąc wspierać osoby, z którymi mamy relacje, poprosimy znajomych o zaprojektowanie nam strony internetowej, czy o kontakt do znajomego elektryka. Jeśli jesteśmy aktywnymi i pomocnymi członkami swojej społeczności, ludzie zrobią to samo dla nas.

 

ZASADY BUDOWANIA EFEKTYNEJ SIECI NETWORKINGOWEJ

  1. Poszukaj odpowiednich ludzi

Dotrzyj do osób, które mogą udzielić Ci konkretnej pomocy, której potrzebujesz. Kontaktuj się ze znajomymi lub członkami rodziny, którzy pracują w danej branży. Jeśli masz nadzieję przejść do nowego działu w swoim miejscu pracy, porozmawiaj ze swoimi kolegami, którzy są częścią tego zespołu. Nigdy nie wiesz, kto może Ci pomóc w późniejszym terminie, więc upewnij się, że kontaktujesz się z osobami pracującymi w różnych branżach i na różnych stanowiskach.
 

  1. Bądź proaktywny

Utrzymanie sieci przez cały czas ma kluczowe znaczenie dla utrzymania korzystnych połączeń. Jeśli nagle wyślesz wiadomość do znajomego, z którym nie rozmawiałeś od szkoły średniej, może nie chcieć polecić Cię swojemu pracodawcy. Utrzymywanie przyjemnych relacji z rozszerzoną siecią przez cały czas, nawet przez wysłanie krótkiego e-maila z przywitaniem, to najlepszy sposób na upewnienie się, że są chętni do pomocy, gdy ich potrzebujesz.
 

  1. Wiesz, jak dawać i brać – wzajemność relacji!

Ważne jest, aby śledzić, co mogą zaoferować różne kontakty w Twojej sieci. Musisz pamiętać, który z twoich poprzednich współpracowników pracuje teraz w finansach lub który zaczął nauczać filozofii. Równie ważne jest, aby wiedzieć, co masz do zaoferowania jako kontakt. Najlepiej byłoby, gdyby sieć była korzystna dla obu stron, więc poinformuj swoją sieć, jak możesz im pomóc. Jeśli jesteś gotów wesprzeć swoich przyjaciół, jest bardziej prawdopodobne, że odwdzięczą się za przysługę.
 

  1. Skorzystaj ze swoich zasobów

Utrzymanie profesjonalnej sieci stało się łatwiejsze dzięki technologii. Internet jest cennym źródłem tworzenia, pielęgnowania i komunikowania się z Twoimi kontaktami. Korzystaj z platform mediów społecznościowych, aby skontaktować się z profesjonalistami w Twojej okolicy, nawiązać kontakt ze starymi przyjaciółmi i rozpocząć rozmowę z ludźmi, których spotykasz w pracy. Wysłanie zaproszenia do znajomych lub krótkiej wiadomości do nowego kontaktu może pomóc im zapamiętać Cię i zachęcić do poszukiwania wzajemnych relacji.
 

  1. Szukaj wydarzeń sieciowych

Osobiste kontakty towarzyskie to nadal Twoja największa szansa na stworzenie udanej sieci. Uczestnictwo w różnych wydarzeniach dla firm, postawi Cię na drodze ważnych kontaktów. Najprawdopodobniej inni uczestnicy wydarzeń również będą nawiązywać kontakty i chętnie wymienią się wizytówkami lub informacjami kontaktowymi. Bądź świadomy kalendarza społecznościowego swojej firmy, harmonogramu zjazdów uczelni, którą ukończyłeś i lokalnej społeczności, aby znaleźć obiecujące wydarzenia.

Podsumowując

Założeniem networkingu jest takie, że im więcej ludzi spotkasz, tym więcej będzie osób, które poznają i zapamiętają zarówno Ciebie, jak i Twoją firmę. Powinieneś wykorzystać każdą okazję zawodową i towarzyską, aby spotkać i nawiązać kontakt z nowymi ludźmi.

Magdalena Bernaciak


wróć